עורך דין רשלנות רפואית

תחום רשלנות רפואית הפך בשנים האחרונות לנושא משמעותי ביותר העולה במסגרת סדר היום הציבורי. מאות תביעות מוגשות מדי שנה נגד רופאים ומוסדות רפואיים בישראל. על חשיבותו של עורך דין רשלנות רפואית- בכתבה הבאה.

כיצד מוגדרת רשלנות רפואית בחוק

רשלנות רפואית מוגדרת בחוק בתור טיפול רפואי בו התקיימה סטייה מן הזהירות הדרושה במקרה. הנזק הרפואי אשר נגרם למטופלים כתוצאה מהסטייה הוביל לרשלנות רפואית והתוצאה פגיעה במטופלים. הנזק עשוי להיגרם כתוצאה ממתן תרופה לא מתאימה או כתוצאה ממינון שגוי או ניתוח שהסתיים בתוצאות גרועות כתוצאה ממעשה של הצוות הרפואי. תביעות המוגשות לבית המשפט בתחום הן תביעות נזיקין ומטופלים המצליחים להוכיח כי התקיימה רשלנות רפואית זוכים לפיצויים בשל התנהלות לא נכונה. בין אם הנזק נגרם בכוונה או בשוגג, ולכן יש חשיבות עליונה להבחין בין הדקויות.

על ההתפתחות של תחום רשלנות רפואית

בשנים האחרונות ניתן לראות מאות תביעות המוגשות נגד רופאים ובתי חולים בישראל בגין רשלנות רפואית. בשנים האחרונות כאשר אדם ניזוק כתוצאה מהליך רפואי הוא פונה לבירור הזכויות שלו בקרב עורך דין רשלנות רפואית. בשל כך ניתן לראות כי התחום התפתח עד מאוד בשנים האחרונות בידיעה כי הנפגעים יכולים להגיש תביעה בגין רשלנות שנגרמה על ידי גורמים רפואיים.

מהי עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית?

לא תמיד במסגרת הליך רפואי צפוי להיגרם נזק משמעותי אשר מקורו ברשלנות של הצוות הרפואי. נציין כי הליכים רפואיים כוללים סיכונים שונים ואף נדירים לעיתים. העובדה כי קיימים סיכונים במסגרת הליכים רפואיים לא מעידה על התנהלות שאינה תקינה בקרב הצוות הרפואי אלא לעיתים עשויה להתרחש טעות בשל תום לב. עם זאת, ישנם מקרים בהם אין זה כך והדבר עשוי להיגרם כתוצאה מרשלנות רפואית. במילים אחרות, במקרה בו ניתן להוכיח כי נזק של מטופלים נגרם על ידי התנהלות רפואית שאינה תקינה, אזי קיימת עילה לתביעה ויש להיוועץ עם עורך דין רשלנות רפואית אשר ביכולתו לבחון את המקרה לעומק ולהחליט האם יש מקום להגשת תביעה.

בחינת סיכויי התביעה

תיק רשלנות רפואית מתחיל בהיוועצות של עורך דין רשלנות רפואית עם מומחים רפואיים במטרה לבחון את סיכויי התביעה ולבחון את סיכויי ההצלחה. לאחר מכן, עורך הדין פועל בשיתוף עם המומחים לצורך חוות דעת רפואית על בסיס הערכה של המומחים ולאחר מכן מוגשת התביעה לבית המשפט. קיימת חשיבות עליונה להיוועץ עם מומחים בתחום הרפואה ולברר בצורה מדויקת את הטענות בתיק. הצעדים הכוללים בחירת מומחים רפואיים, עריכת חוות דעת רפואית והגשת כתב תביעה הם צעדים חיוניים ביותר. ללא היוועצות עם מומחים יהיה קושי רב להעריך את סיכויי התביעה ולכן מדובר על אחד השלבים החשובים ביותר.

מה כוללת פגישה ראשונה עם עורך דין רשלנות רפואית?

במסגרת הפגישה הראשונה עם עורך דין רשלנות רפואית יש לבחון את מקור הנזק ולהבין את היקף התביעה. יש להבין כי עורך דין העוסק בתחום אינו גובה תשלום לצורך פגישה ראשונית- המשמעות היא כי ניתן לשוחח עם עורך דין ולפרט אודות המקרה ללא עלות מצידכם. בעת ההגעה לפגישה עם עורך הדין הוא יאזין לסיפור שלכם, ישאל אתכם שאלות מתאימות ויחליט האם יש בסיס לתביעה. רבים נוטים לחשוש מפני פגישה ראשונה עם עורך דין בשל אי הידיעה לגבי התשלום ואינם מגיעים- מדובר על שלב חשוב ביותר אשר אסור לוותר עליו. קיימת חשיבות עליונה לבחור עורך דין מנוסה ובעל הבנה רחבה בתחום אשר נחשב לאיש מקצועי ואמין במטרה לנצח את התיק. יש חשיבות רבה תחקיר מקיף על מנת לבחור את איש המקצוע הטוב ביותר.

מה משך תביעת רשלנות רפואית?

מטופלים אשר נפגעו כתוצאה מרשלנות רפואית מעוניינים לקבל את הפיצויים שלהם במהרה, אבל חשוב להביא בחשבון כי מדובר על הליך משפטי העשוי להימשך זמן מה. יש להבחין בין זמן מועד הגשת התביעה ועד זמן קבלת הפיצוי העשוי להגיע לפרק זמן של שנתיים ולפעמים אף יותר. מקרב חובתו של עורך הדין לקדם את התיק בצורה המקצועית והמהירה ביותר במטרה לקצר את לוח הזמנים. אמנם עשויים להיות מקרים בהם התיק עשוי להסתיים קודם לכן, אך יש להיעזר בסבלנות.

מהו שיעור הפיצוי בקרב התביעה?

אחת השאלות הפופולריות ביותר אשר נשאל עורך דין רשלנות רפואית קשורה לשיעור הפיצוי בתביעה בגין רשלנות רפואית. יש להבין כי במסגרת הפגישה המתקיימת בין עורך הדין והלקוחות הוא שומע את הסיפורים שלהם טרם חשיפה לעמדת מומחים. לכן, במצב מסוג זה קיים קושי לבחון את חישוב הפיצוי. המרכיב העיקרי בתביעה מסוג זה הוא הנזק, כלומר עוגמת הנפש.

האם חלה התיישנות על תביעה בגין רשלנות רפואית?

רשלנות רפואית פוגעת פעמיים במטופלים- בפעם הראשונה במצבם הרפואי כאשר הם פנו לקבלת סיוע רפואי ונגרם להם נזק. בפעם השנייה במצבם הרגשי בשל גרימת עוגמת נפש אשר אינה מאפשרת למטופלים לבטוח בצוות רפואי כתוצאה מרשלנות רפואית. התיישנות במקרים של תביעה בגין רשלנות רפואית מייצרת פגיעה נוספת והיא העובדה כי יחלוף זמן רב עד להינתן פיצוי כספי הולם אשר יוכל לסייע למטופלים אשר חווים כאב וסבל. לפי חוק התיישנות רפואית אשר נחקק בשנת 1958 נקבע כי תביעות רשלנות רפואית מתיישנות לאחר 7 שנים מהיום בו נגרם נזק למטופלים. עם זאת, לחוק ישנם מספר חריגים הקשורים לאוכלוסיות מיוחדות כמו למשל קטינים או בעלי ליקוי נפשי ומצבים כמו אי ידיעה או התנהגות בלתי הולמת של הנתבע.

איך בוחרים עורך דין בתחום רשלנות רפואית?

הצוות הרפואי בבית החולים צריך להעניק לנו את הטיפול הטוב והמסור ביותר ולעשות הכל על מנת למנוע נזקים. ישנם קריטריונים ברורים לרשלנות רפואית והם כתובים בחוק ולפיכך ניתן לבסס תביעות רשלנות בתחום באמצעות עדויות או מסמכים אשר נאספים על ידי עורך דין רשלנות רפואית. אמנם קיים קושי לאמוד את הנזקים בגין עוגמת נפש ואובדן אמון ברפואים ואחיות, אך בהחלט ניתן להעריך מהו הסכום המגיע על פגיעה קשה בבריאות וביכולת השתכרות. בעת חיפוש אחר עורך דין מומחה חשוב ביותר לדעת היכן המטופלים עומדים במקרה של הגשת תביעה על מנת לקבל את הפיצוי המגיע להם. כמו כן, המטופלים יקבלו הנחיות מטעמו ויאספו ראיות שונות ותיעוד של כל ההליכים הרפואיים שנעשו להם.

עורך דין רשלנות רפואית בוחרים בהתאם להמלצות שקיבלתם על ידי אחרים וכן בהתאם לפרמטרים כמו:

מוניטין: חשוב ביותר לבחור עורך דין בעל מוניטין חיובי. רק עורך דין אשר זכה למוניטין חיובי יוכל לייצג אתכם בצורה הטובה ביותר בבית המשפט. מאידך, עורך דין ללא מוניטין חיובי אינו איש המקצוע המתאים עבורכם. ניסיון או הכשרה: נוסף על זאת, חשוב ביותר לבחון את עורך הדין בהתאם לניסיון או הכשרה. רגע לפני הפגישה עם עורך הדין יש חשיבות עליונה לבצע את הפעולות הנ"ל על מנת לבחור את איש המקצוע הטוב ביותר. עורך דין מקצועי יחזק את ידכם במקרה בו התקיימה רשלנות רפואית בהתאם לניסיונו. נוסף על זאת, יש חשיבות עליונה גם לבחון את הכימיה שיש לכם עם עורך הדין.
על מה דברנו עד עכשיו במאמר?